صفحه اصلی
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
تاریخچه
وظایف
مدیر و همکاران مرکز
روسای پیشین
راهنما های آموزشی
برنامه های کاربردی
پروژه های در دست اقدام
سامانه ها
آئین نامه و دستورالعمل ها
پست الکترونیک
اتصال به اینترنت
اختصاص وب سایت شخصی
نامگذاری دامنه های وب
سیاست های امنیتی و اطلاع رسانی
آنتی ویروس و برنامه های کاربردی
افراد
مدیر و همکاران مرکز
رابطین فاوا مرکز فناوری اطلاعات
تماس با ما
همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
ارسال شده در تاریخ
1402/03/30
ساعت
11:56
همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، روز دوشنبه (29 خردادماه) با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا، دکتر آزادیمطلق معاون امنیت و زیرساخت اداره کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، دکتر خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر عطاردی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور و جمعی دیگر از مسئولان وزارت علوم و وزارت ارتباطات در سالن همایشهای بینالملل دانشگاه الزهرا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا (س)، دکتر زلفی گل در این همایش گفت: واقعیت این است که ما نسلی هستیم که با بیشترین تغییرات در دوران خود مواجه بودهایم. شاید نسلهای قبل از ما این فرصت را نداشتند که این همه تغییرات را در مدت عمر خود تجربه کنند. ما یادمان نرفته برای اینکه اطلاعاتی را در بخش آموزش عالی بخواهیم منتشر و عرضه کنیم باید برای مجلات داخل و خارج پست میکردیم.
وی با بیان اینکه اکنون وقتی به این موضوع فکر میکنیم حالت لطیفه پیدا میکند، افزود: وقتی ما تاریخ را مطالعه میکنیم و آن را با الان مقایسه میکنیم به ارزش علم و فناوری آگاه شده و قدر آن را بیشتر میدانیم.
وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر دستیابی به هر اطلاعاتی در کمترین زمان مقدور است، میتوان گفت اقلیم زیستی و اجتماعی در عرصههای مختلف کاملاً تغییر کرده است. اقلیم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی کاملاً در حال حاضر تغییر کرده و ما راهی جز این نداریم که همه تغییر این اقلیمها را مدیریت کنیم و مطابق با میل و سلیقه خودمان در آموزش عالی بومی کرده و از آن بهره ببریم چون آموزش جزو برنامههای اصلی ماست و یک استاد دانشگاه راهی جز این ندارد که خود را با تغییرهای جدی و سریع شیوههای آموزش مجازی، استفاده از بستر دیجیتالی، هوش مصنوعی وفق دهد. اگر این کار را نکنیم راحت کنار گذاشته میشویم و اثربخشی ما بسیار کم میشود. امروز فضای مجازی یک حقیقت غیرقابل انکار است و ما نمیتوانیم فضای مجازی و آموزش مجازی را نادیده بگیریم.
دکتر زلفیگل تصریح کرد: ما نمیتوانیم هوش مصنوعی و علوم شناختی را نادیده بگیریم. اگر نگاه ما همان نگاه سنتی به آموزش باشد نسل جوان ما را به راحتی کنار میگذارند و اثربخشی ما حداقل میشود.
وی خطاب به مدیران فناوری و اطلاعات دانشگاهها اعلام کرد: شما نقش مهمی دارید که این تغییر اقلیم را تا جایی که امکان دارد، بومی کنید و به افراد بقبولانید تا از آن استفاده کنند و خود را با آن تطبیق دهند.
وزیر علوم تاکید کرد: ما باید برای فضای مجازی و زیست مجازی فکر کنیم و باید برای فضای مجازی و امنیت فضای مجازی برنامه داشته باشیم. اگر قرار است قانون مدیریت دادهها را اجرا کنیم حتماً باید برای امنیت آن نیز فکر کنیم. چرا که در بحث اطلاعات دادهها مباحثی مانند زندگی خصوصی افراد مطرح است و فرد برای مباحثی مانند تحصیل و اشتغال اطلاعات شخصی خود را ارائه میکند بنابراین باید امنیت آن تأمین شود و باید به این مساله فکر کرد چون زندگی خصوصی افراد میتواند در صورت عدم تأمین امنیت آسیب ببیند.
دکتر زلفیگل گفت: وقتی قرار است با استفاده از آموزشهای هوشمند برنامههای آموزش عالی پیگیری شود باید شیوه عملکرد ما متفاوت باشد و آموزش در همه جا و همه وقت مقدور باشد.
وی ادامه داد: اکنون دانشجو راحت میتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند و استاد برای اینکه به شیوه هوشمند تدریس کند باید روش خود را تغییر دهد.
وزیر علوم تاکید کرد: اگر استاد به همان شیوه سنتی تدریس کند، تأثیر آن بسیار کم میشود و باید آموزش هدفمند، مجازی و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در کنار آموزش سنتی قرار گیرد و نقش استاد در آموزش بیشتر هدایتکننده سمت و سو باشد و نقشی پویشی، پالایشی و ویرایشی داشته باشد. چراکه ما راهی جز این نداریم که آموزش عالی به سمت آموزش هدفمند حرکت کند و از آموزش مجازی در آموزش عالی استفاده کنیم.
وزیر علوم اظهارداشت: از این باب نقش کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در دانشگاهها بسیار اساسی است و این بهترین نوع سرمایهگذاری است و موجب میشود آموزش عمق بیشتر و سرعت بیشتری بگیرد. یکی از نگرانیهای ما در آموزش عالی آن است که آموزش را فدای پژوهش کنیم باید برنامه ریزی کنیم که آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد و این دو به هم مرتبط باشند.
دکتر زلفی گل ادامه داد: با توجه به توسعه هوش مصنوعی ما باید در دانشگاهها بیشتر موضوع پژوهش را به سوی مطالعات تئوریک ببریم. ما باید بدانیم استخراج دادهها استفاده از آزمایشگاهها و ساخت تجهیزات و مواد جدید به صورت علمی تجربه شود. استفاده از هوش مصنوعی بسیار مهم است ولی نباید از نقش مهارتی و تولید دادههای جدید غافل شویم.
وزیر علوم در بخش دیگری از صحبتهای خود به بحث نیاز آفرینی اشاره کرد و گفت: نیازآفرینی یک واقعیت است و باید در آموزش عالی پیش بینی کنیم چند سال آینده به چه سیستمهای فناوری نیازمند هستیم و جوانان ما چند سال آینده به چه زیرساختهای آموزشی و پژوهشی نیاز دارند که آن را آماده کنیم. ما با نسل جوانی سر و کار داریم که در عمر کوتاه خود تغییرات زیادی را تجربه کردند. باید باور داشته باشیم دسترسی آنها به اطلاعات سهل و ساده شده و یک استاد دانشگاه راهی جز این ندارد که خود را با دورههای آموزشی جدید اطلاعات به روز کند.
وی با بیان اینکه نمیتوانیم سرفصلهای دروس را مطابق با تغییرات بازبینی نکنیم، افزود: سرفصلهای آموزشی حتماً باید با توجه به نیاز روز جامعه و با توجه به آینده مشاغل بازبینی شود و باید در استخدام اساتید جدید دورههای آموزشی برگزار کنیم تا با شیوههای جدید آموزش مجازی آشنا شوند. وظیفه ما در آموزش عالی توجه به روزآمد شدن است و باید به آن توجه کنیم.
دکتر زلفی گل تاکید کرد: توسعه با توصیه انجام نمیشود. هر توسعهای از مسیر قانونی اجرایی میشود در نتیجه من پیشنهاد میکنم به فکر تدوین دستورالعملی برای آموزش عالی هوشمند باشید.
وزیر علوم به دکتر محمدهادی زاهدی مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم پیشنهاد داد که به فکر تدوین و تصویب دستورالعملی برای آموزش هدفمند در آموزش عالی باشند.
دکتر زلفی گل در ادامه تاکید کرد: امروزه باید دسترسی به اطلاعات و سیستمهای پژوهشی، آموزشی و مجازی نظام مند باشد و بحث اخلاق علمی در رابطه با آموزش هوشمند و اینکه چگونه باشد باید تعیین شود بنابراین باید برای آن قانون داشته باشیم و حتماً نیازمند یک دستورالعمل برای آموزش عالی هوشمند هستیم تا خدایی ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.
*آینده پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است
در ادامه، دکتر زهرا ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا نیز گفت: امیدواریم گردهمایی متخصصان فضای فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در قالب این همایش یک روزه با شعار آموزش عالی هوشمند نقطه عطفی در اتفاقات و موفقیتهای این حوزه باشد.
وی افزود: اصول راهبردی فناوری اطلاعات نیازمند هماهنگی، مدیریت کلان و تنظیم برنامههای هدفمند است و محور شکلدهنده گفتمان رهبر انقلاب در این حوزه بر لزوم بازگشت به توانمندی و استفاده از ظرفیت داخلی تاکید دارند.
دکتر ناظم بکائی تصریح کرد: امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار نیرومند و تاثیرگذار در فرایند یاددهی و یادگیری برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد توجه است. آینده پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است و این امر مهم در دانشگاه الزهرا که به آموزش عالی دختران و بانوان کشور اهتمام دارد ابعاد متنوع، دقیق و هوشمندانهتری پیدا میکند.
رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: فناوری اطلاعات میتواند از طریق بهبود مدیریت کلان در نظامهای اطلاعرسانی، بهینهسازی دادهها و تامین اطلاعات مورد نیاز برای پیشبینی آینده، هماهنگی فعالیتها و افزایش سرعت گردش دادهها بر آموزش عالی اثر گذارد و به عنوان رویکرد نوین مکمل آموزش است نه جایگزین آن و این همه بخشی از اهتمام نظام در حکمرانی فضای مجازی است.
وی بیان کرد: وظیفه متخصصان این حوزه استفاده از فناوریهای تحول آفرین مانند هوش مصنوعی است. اطمینان داریم صاحبنظران و تلاشگران این بخش به منظور مقابله با آرایش جنگی دشمن تلاش میکنند؛ بنابراین این جمله رهبر معظم انقلاب را قرائت میکنم که ایران باید جزو 10 کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد، زیرا این امری است که اداره کننده آینده دنیا و نقش ویژهای در اداره کشورها دارد.
*ایجاد اپراتورهای خدمات امنیتی در سطح کشور
همچنین، دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص یکپارچگی خدمات امنیت در سطح های خدمات امنیتی در کشور گفت: تصمیم داریم تا در سطح کشور اپراتورهای خدمات امنیتی ایجاد کنیم تا با تدابیر انجام شده خدمات را به صورت یکپارچه از هر دستگاه داشته باشیم.
وی در خصوص آمار پنجره خدمات دولت هوشمند افزود: در حال حاضر در پنجره خدمات دولت هوشمند 17 میلیون کاربر ثبت شده داریم و بیش از سه هزار خدمت در این پنجره خدمات دولت هوشمند در نظر گرفتهایم.
دکتر خوانساری در ادامه در خصوص اتصال بیش از 40 دانشگاه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اظهارداشت: بیش از 40 دانشگاه به پنجره خدمات ملی دولت هوشمند متصل شدند و اگر 145 دانشگاه دولتی و دانشگاههای دیگر را در نظر بگیریم، این عدد به نسبت تعداد دانشگاهها عدد مطلوبی نیست.
*لزوم بررسی کارشناسان حوزه هوشمندسازی در کانون سنجش صلاحیت حرفهای
همچنین دکتر محمدرضا عطاردی، معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور نیز با بیان اینکه در منابع و مصارف در بودجه سالانه، منابع مالی بانکهای کشور و غیره ناترازی وجود دارد، گفت: در کشور ما این ناترازیها زیاد است به طوریکه این ناترازی در عرضه و تقاضای نیروی انسانی در حوزه هوشمندسازی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه آمار سال 99 نشان میدهد 40 درصد دانشآموختگان مقطع کارشناسی مهندسی رایانه بیکار هستند، افزود: وضعیت دانشآموختگان کارشناسی ارشد این رشته کمی بهتر است که حدود 34،35 درصد میشود. این درحالی است که بیکاری دانشآموختگان فناوری اطلاعات در کل اروپا 7 درصد است. این وضعیت نشان میدهد ما نیازمند اصلاحات در این بخش هستیم.
دکتر عطاردی ادامه داد: مساله بعدی که با آن مواجه هستیم کشش و تقاضا در رشتههای فناوری اطلاعات و حقوق است. این رشته در داخل و خارج بازار بسیار خوبی دارد که به دلیل ماهیت این رشتههاست و میتوان در این رشته دورکاری کرد، بر همین اساس بخشی از افراد آماده بازار کار دیگر تمایلی ندارند در بازار داخلی فعالیت کنند چرا که بدون حضور در دستگاهها درآمد بهتری را کسب میکنند.
به گفته وی، بازار داخل دو بخش خصوصی و دولتی دارد و گرفتاری ما اینجا بیشتر است، دولت از نظر رقم پرداختی که میتواند به این افراد ارائه کند در مضیقه است و رقابتی هم با بخش خصوصی ندارد بنابراین در همین بخش گرفتاری داریم که باید به این مساله اندیشیده شود.
معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور با ارائه گزارشی اعلام کرد: گزارشی که ارائه میکنم برنامههایی است که بعد از تصویب برنامه هفتم به آن سمت حرکت خواهیم کرد. در واقع ما در سه بخش جذب، نگهداشت، ساختار و تشکیلات نیازمند تحول هستیم.
دکتر عطاردی با تاکید بر اینکه در موضوع جذب، نگاه سنتی کافی نیست، افزود: اخیرا که آزمون استخدام آموزگاری برگزار شد 500 هزار نفر شرکت کرده بودند در حالی که ما به بیش از 17،18 هزار نفر نیاز نداشتیم. اگر برای IT چنین آزمونی برگزار شود مطمئنا شرکتکننده آن بسیار کم خواهد بود آن هم به دلیل عرضه و تقاضاست که باید در اینجا تدبیر کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس برای نخستین بار شیوه آزمون در این حوزه را در سازمان اداری استخدامی کشور تغییر دادیم و نخستین آزمون اختصاصی این حوزه را در بخش هوشمندسازی برگزار خواهیم کرد.
معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور اظهارداشت: معضل بعدی منابع آزمون بود که خیلی مرتبط به حوزههای فناوری نبود، برای همین ضریبها را تغییر دادیم و جذب کارشناس در این حوزه را از محدودیت چند رشته خارج کردیم.
وی به مساله جذب کارشناسان فناوری اشاره کرد و گفت: جذب از دو مسیر میتواند صورت گیرد؛ نخست اینکه منتظر باشید تا دانشگاهها با سهمیهای که دارند نیروها را جذب کنند یا اینکه از مسیر نخبگی جذب شوند چراکه سال گذشته یک توافقنامهای را با بنیاد ملی نخبگان منعقد کردیم که دانشگاهها علاوه بر ظرفیتی که دارند، از مسیر نخبگی بتوانند کارشناسان خود را جذب کنند.
دکتر عطاردی ادامه داد: ما باید بپذیریم حوزه فناوری اطلاعات همزمان هم بازار خوبی دارد و هم افرادی که در این بازار هستند، با تقاضای خوبی مواجه نیستند. قسمت دوم موجب شده قسمت نخست نیز متضرر شود. مسیری که در اینجا ما پیشنهاد دادیم این است که حرکت به سمت ارتقای افقی صورت گیرد و پیشنهاد ما در نگاهداشت نیروهای فناوری اطلاعات این است که به سمت رتبهبندی کارشناسان حوزه هوشمندسازی بر اساس میزان مهارتی که دارند حرکت کنیم و این افراد در کانون سنجش صلاحیت حرفهای بررسی شوند و پرداختها مبتنی بر آن متفاوت باشد.
معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور بیان کرد: در حال حاضر 43 درصد از مجموعه پستهای نظام اداری کشور خالی است که بیشتر این پستها کارشناسی است چرا که ارتقاء به صورت عمودی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به اقتضائات بازار توجه کنیم، بازار این حوزه بسیار جذاب است این در حالی است ما دچار محدودیت قانون هستیم و باید در برنامه هفتم این مسیر باز شود و در این بازار تحول ایجاد کنیم.
دکتر عطاردی افزود: برای نگاهداشت نیروهای این حوزه یکی از پیشنهادهایی که ارائه شده، این است که 50 درصد فوقالعاده ویژه به نیروهای فناوری اطلاعات پرداخت شود. مساله ساختار تشکیلات آنها، مساله دیگری است چرا که به نوعی با به همریختگی در تشکیلات حوزه هوشمندسازی مواجه هستیم تا زمانی که تشکیلات و ساختار ما اینگونه باشد جریان داده درست نمیشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ما موافق هستیم در دانشگاهها در ذیل بخش ریاست دانشگاه مرکز هوشمندسازی آن دستگاه شکل گیرد.
در بخش دیگر این همایش از مدیران فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و مدیران مراکز آپای برتر کشور براساس دانشگاهها و موسساتی پیشگام در اتصال به پنجره خدمات دانشگاهی و سامانههای وزارت علوم، دانشگاهها و موسسات دارای وضعیت مطلوب براساس ارزیابی امنیتی مرکز ماهر سازمان فناوری اطلاعات ایران و مراکز آپای دارای بیشترین همکاری با وزارت علوم تجلیل شد.
همچنین در بخش دوم این همایش، 2 پنل تخصصی با موضوع پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی و ارتقاء امنیت سایبری برگزار شد.
در پایان نیز بیانیه اختتامیه همایش از سوی دکتر رنجبرفرد،
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
دانشگاه الزهرا (س) قرائت شد.
منبع :
وب سایت همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و مدیران مراکز آپای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
ارسال کننده:
تعداد بازدید:
590
تصاویر مرتبط:
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
کد امنیت